Saturday, 8 April 2017

Insulation Resistance (1) - Megger Testing


ထူးထူးဆန်းဆန်း အတွေ့အကြုံလေးတစ်ခု ပြန်ပြောပြချင်ပါတယ်။ တစ်ကယ်တော့ Megger testing ဆိုတာ လုပ်ရိုးလုပ်စဉ်ပါဘဲ။ Motor တွေ Cable တွေ insulation ကျပြီး earth/ body နဲ့ leakage မဖြစ်ရအောင်တိုင်းလေ့ရှိပါတယ်။ periodical စစ်ဖို့ လိုအပ်ချက်တစ်ခုပါ။ သင်္ဘော အများစုမှာတော့ insulation monitoring circuit တွေ ပါလေ့ရှိပါတယ်။ ဒီသင်္ဘောလေးကတော့ bunker သင်္ဘော။ နည်းနည်း ဟောင်းပြီး ခပ်ငယ်ငယ် ဆိုတော့ insulation monitoring circuit မပါပါဘူး။ Dock ဝင်တဲ့အချိန် Megger Test တိုင်းပေးပါဆိုလို့သွား Megger test လုပ်ပေးခဲ့တာပါ။ 

ကျွန်တော် လုပ်လေ့ရှိတာက Motor တွေကို Starter panel ကနေ တိုင်းပါတယ်။ အဝင် breaker ကို open လုပ်ပါတယ်။ ပြီးယင် drawing ရှိယင် drawing ကြည့်ပြီး motor ဘက်ထွက်မယ့် ကြိုး ၃ ချောင်း (သို့) ၆ချောင်းကို terminal block နံပါတ်အရ ရှာပါတယ်။ drawing မရှိယင်လည်း RYB အရောင် အရ ဒါမှမဟုတ် UVW အမှတ်အသားအရ ရှာပါတယ်။ ပထမ AC Volt တိုင်းကြည့်ပါတယ်။ Volt မရှိတာ သေချာမှ phase to phase ohm တိုင်းကြည့်ပါတယ်။ low ohm ပြယင် motor ရှိတာသေချာပါပြီ။ ဒီတော့မှ Megger test meter သုံးပြီး earth နဲ့ phase တစ်ခုစီကြား  500V နဲ့ တိုင်းပါတယ်။များသောအားဖြင့် 100 MOhm အထက် ရပါတယ်။ 5 MOhm အောက်ဆိုယင် စစ်ဆေးကြည့်ရပါတယ်။
ဒီလိုနဲ့ တိုင်းကြည့်၊ ရလာဒ်တွေ ရေးမှတ်ပြီး လုပ်လာလိုက်တာ။ Air compressor starter မှာ 0 Ohm ပြပါတယ်။ သေချာအောင် phase ၃ ချောင်းလုံး တိုင်းကြည့်ပါတယ် အကုန် အတူတူရပါတယ်။
 
ကြိုးကြောင့်လား motor ကြောင့်လား သေချာအောင် motor အဝင် junction box ကို ဖွင့်စစ်ကြည့်တော့။ အားပါးပါး ကြိုးမှားဆက်ထားတာဘဲ။ အဝင်မှာ ကြိုး၄ ချောင်းရှိပါတယ်။ ဝါ၊ညို၊ပြာ 3 phase နဲ့ earth wire အစိမ်း တစ်ချောင်းပါ။ အခုဆက်ထားတာက အဝါ၊ အပြာ၊ အစိမ်း ၃ ချောင်းကို winding terminal bridge မှာ ဆက်ထားပြီး အညိုကြိုးကို earth screw မှာ motor body နဲ့ ဆက်ထားပါတယ်။
ကျွန်တော်လည်း စက်ချုပ်ကို သွားမေးကြည့်တယ်။ အကျိုးအကြောင်း။ စက်ချုပ်ပြောတာက ပြီးခဲ့တဲ့ ၆ လက ဒီ compressor တစ်စုံလုံး အသစ်လဲထားတယ်ပြောပါတယ်။ ခုချိန်ထိ ပုံမှန်ဘဲ အလုပ်လုပ်တယ် ပြောပါတယ်။ ကျွန်တော် အံ့သြသွားတယ်။ 2 phase ဘဲ ဝင်ပြီး တစ်စက earth နဲ့ဆက်ထားတာ။ ဘယ်လိုမှ အလုပ်မလုပ်နိုင်ဘူး။ အဆင်မသင့်ယင် motor လောင်သွားနိုင်တယ်ပေါ့။ အဲဒီတော့ စက်ချုပ်က စမ်းပြတယ်။ power ဖွင့်ပြီး လေနည်းနည်း လျှော့လိုက်တော့ pressure ကျသွားတာနဲ့ auto cut in ဖြစ်ပြီး compressor motor ထလည်ပါတယ်။ current ပုံမှန်ဘဲ။ ပူလည်းမပူဘူး။ လေ pressure ပြည့်တော့မှ ရပ်သွားတယ်။ အထူးအဆန်း ကျွန်တော်လည်း ပထမဆုံးတွေ့ဖူးတာဘဲ။
ဒါပေမဲ့ ပုံမှန် မဟုတ်တဲ့အကြောင်း စက်ချုပ်ကို သေချာရှင်းပြရတယ်။ insulation monitor မပါလို့သာမသိတာ။ မဖြစ်သင့်တဲ့အကြောင်း ပြောပြပြီး အမှန်အတိုင်း ကြိုးပြန်ဆက်ပေးခဲ့ရပါတယ်။ နောက်ပြီး Megger ပြန်ရိုက်ကြည့်တော့ 200 MOhm ကျော်ပါတယ်။ ပြန်စမ်းပြီး rotation direction စစ်ပေးခဲ့ပါတယ်။
နောက်မှ ပေါက်ဖေါ်လုပ်ပြီး ဘာကြောင့် motor လည်ရတယ်ဆိုတာ ပြန်စဉ်းစားရပါတယ်။ Theory အရ 2 phase ထဲနဲ့ မလည်နိုင်ဘူးလေ။ တတိယ phase ကြိုးကို earth နဲ့ ဆက်ထားတော့ သင်္ဘော hull က အဲဒီ phase ဖြစ်နေတာပေါ့။ နောက် earth ကြိုးကို motor ရဲ့ တတိယ terminal မှာ ပြန်ဆက်ထားတော့ သင်္ဘော hull မှာရှိတဲ့ phase က motor ကို ပြန် supply ပေးသလိုဖြစ်ပြီး 3 phase ပြန်ဖြစ်သွားတော့ လည်နိုင်သွားတာပေါ့။ ပြီးခဲ့တဲ့ ၆ လ လုံးလုံး သင်္ဘောပေါ်က လူတွေ power 440 V ပေါ်မှာ နေထိုင်သွားလာနေကြတာလေ။ ဘယ်သူမှ ဓာတ်မလိုက်ခဲ့ကြပါဘူး။ Potential difference မရှိလို့ပေါ့။
ဒီလောက်ပါဘဲဗျာ။ ထူးထူးဆန်းဆန်းလေး ကြားဖူးအောင် ပြောပြတာပါ။ 

1 comment: