Saturday 19 December 2020

Main Engine Control (11) - Rpm Cannot Increase


ဒီဇာတ်လမ်းမှာ ကျွန်တော့် အပိုင်းက သိပ်မပါ ပါဘူး။ ဒါပေမဲ့ ညီအစ်ကိုတွေအတွက် စဉ်းစားစရာ အချက်တစ်ခု ရအောင် ပြောပြချင်ပါတယ်။ ပြီးတော့ Team Work လို့ ခေါ်ရမလား၊ Volley Ball Team လို့ ပြောရမလား ကိုယ့်ကွင်းထဲ ဘောလုံး မကျအောင် ပုတ်ထုတ်ကြတဲ့ ပွဲလေး။ နောက်ဆုံးတော့ အဖြေတစ်ခု ရသွားပါတယ်။ သင်္ဘောပေါ်မှာတော့ ဒီလိုပွဲတွေ ဘယ်ကစားလို့ ရမလဲနော် 😊။
ဇာတ်လမ်းအစက Bunker Barge လေးတစ်စီး သင်္ဘောကျင်းက ထွက်လာပါတယ်။ Main Engine ကိုင်တဲ့ အဖွဲ့ တစ်ဖွဲ့လည်း Sea Trials လိုက်လာကြပါတယ်။ သူတို့ အင်ဂျင် Rpm ကို 450 ထက် တင်မရလို့ ပြဿနာတက်နေကြပါတယ်တဲ့။ အင်ဂျင် နှစ်လုံးစလုံး အတူတူပါတဲ့။ တစ်ကယ် အင်ဂျင် Full speed rpm က 800 ကျော်ထိ မောင်းနိုင်တယ် ပြောပါတယ်။ ဒါပေမဲ့ ပုံမှန် High speed (step 3) မှာတော့ 720 လောက်ပဲ မောင်းပါသတဲ့။ 
အရေးပေါ်ခေါ်လို့ ညနေဘက်ကြီး Anchorage ထွက်လာကြတာပေါ့။ ကျွန်တော်က Electrical အပိုင်း စစ်ပေးရမယ်။ ကျွန်တော်နဲ့အတူ နောက်ထပ် Technician တစ်ယောက်က Pneumatic အပိုင်း စစ်ဖို့ လိုက်လာပါတယ်။ သင်္ဘောပေါ်ရောက်တော့ အင်ဂျင်သမားတွေ လက်မှိုင်ချပြီး ထိုင်နေကြပါတယ်။ စက်ချုပ်က ကျွန်တော်တို့ ကို အကျိုးအကြောင်း ရှင်းပြပါတယ်။ Bridge ကနေ အတင်အချ လုပ်ကြည့်တာ Rpm က မတက်လာဘူး ပြောပါတယ်။ Idle မောင်းထားချိန်မှာ 450 rpm လောက် ရှိတယ်။Speed အဆင့် 1, 2, 3, 4 ပြောင်းကြည့်လည်း မထူးပါဘူးတဲ့။ Ahead / Astern က Gear box နဲ့ ပြောင်းတာဆိုတော့ ဒီပြဿနာနဲ့ မဆိုင်တော့ဘူး။

ဒါနဲ့ ပထမအဆင့် ကျွန်တော်နဲ့ Pneumatic သမား သင်္ဘောမှာ သုံးထားတဲ့ Control စနစ်ကို နားလည်အောင် လိုက်ကြည့်ပါတယ်။ ဒီစနစ်မှာ Bridge က Speed အတင်အချကို electrical signal (4-20) mA နုဲ့ Engine Room ဆီ ပေးပါတယ်။ အောက်က Pneumatic Box ထဲမှာ I/p converter နဲ့ Proportional valve ကို လေဖိအား အနည်းအများ ပြောင်းပြီး ဖွင့်ပေးပါတယ်။ အဲဒီ လေအားနဲ့ Governor ကို တွန်းပြီး speed အတင်အချ လုပ်တာပါ။


ဒီမှာ တစ်ခုကောင်းတာက I/p converter မှာ 7-segment LED display နဲ့ output pressure ပြမေးသလို mechanical pointer နဲ့ pressure gauge လေး တစ်ခုလည်း ရှိပါတယ်။ သူတို့ Operate လုပ်တဲ့အချိန်အဲဒီနေရာက ထိုင်ကြည့်နေရင် ပြီးပြီပေါ့။ လေ pressure အနည်းအများ ထွက်ရင် ကျွန်တော့်အပိုင်းနဲ့ မဆိုင်တော့ဘူး။ လေသမားကို ဆက်ရှာခိုင်းရမယ်။ သူပါလာတော့ ကိုယ့်တာဝန် တစ်ဝက် လျော့သွားတာပေါ့။


ဒါနဲ့ စက်တစ်လုံးကို စ မောင်းခိုင်းလိုက်တယ်။ Bridge က Control လုပ်ပြီး မောင်းတာပေါ့။ Idle run မှာ Rpm 450 လောက် ရှိနေတယ်။ အဲဒီအချိန် ကျွန်တော်က Main Engine နားလေးမှာရှိတဲ့ Pneumatic Box ကို အဖုံးဖွင့်ပြီး စောင့်ကြည့်နေပါတယ်။ Pneumatic သမားက Governor နားမှာ စောင့်ကြည့်နေတယ်။ Idle ဆိုတော့ Speed control မောင်းတံ က Neutral မှာ။ တစ်နည်းအားဖြင့် Speed အဆင့် 0 မှာပေါ့။ ကျွန်တော့်ရှေ့က I/p converter display မှာ လည်း 0.009 MPa ပြနေတယ်။ ဒီတော့ 0.1 bar လောက် ရှိတာပေါ့။


Pressure Gauge ကလည်း 0 ဝန်ကျင် ပြနေတယ်။ Speed 1 တင်လိုက်တော့ 0.032 MPa, Speed 2 မှာ 0.103 MPa, Speed 3 မှာ 0.196 MPa, Speed 4 မှာ 0.272 MPa လောက် ပြပါတယ်။ Pressure gauge ကလည်း အလိုက်သင့် တက်ပါတယ်။ ဒါပေမဲ့ Engine Rpm က မပြောင်းဘူး။ တာဝန်ခွဲဝေမှုအရ Electrical အပိုင်းက ကောင်းတယ်ဆိုတော့ ကျွန်တော်က ပွဲကြည့် ပရိတ်သတ် ဖြစ်သွားပြီပေါ့။ လာထား လေသမားနဲ့ စက်သမား။ ငြင်းကြ ရှင်းကြပေရော့။ 

အဲဒီမှာ စက်အဖွဲ့ ခေါင်းဆောင်က သူ့နောက်ကျောကို ကာဖို့ တစ်ခုပြလာပါတယ်။ Governor နဲ့ ဆက်ထားတဲ့ အနီ​ေရာင် လေအိုးတစ်ခုဆီ ခေါ်သွားပါတယ်။ I/P converter ကထွက်လာတဲ့ လေက ပိုက်တစ်ခုနဲ့ အဲဒီ အိုးမှာ ဆက်ထားပါတယ်။ အဲဒီ လေအိုးကို Pneumatic သမား ခေါ်တာတော့ Booster unit လို့ ခေါ်ပါတယ်။ I/p converter ကထွက်တဲ့ Pressure က (0-3) bar လောက်ဆိုတော့ ဒီယူနစ်က Boost up လုပ်ပြီး ပိုမြင့်တဲ့ တွန်းအားနဲ့ Governor ကို အတင်အချ လုပ်ပေးတယ်လို့ ယူဆပါတယ်။ ( မှားနေရင် စက်ပိုင်းကဆရာတွေ ပြင်ပေးပါ။ ) လေဖိအား အနည်းအများပေါ်မူတည်ပြီး အပေါ်က Plunger rod လေးတစ်ခု အတက်အကျ ရှိပါတယ်။ အဲဒီ plunger နဲ့ Governor arm ကို linkage တစ်ခုနဲ့ ဆက်ထားပါတယ်။ အဲဒီ ယူနစ်ရဲ့ အောက်မှာ လက်နဲ့ လှည့်လို့ရတဲ့ Screw head တစ်ခု ရှိပါတယ်။ စက်က Idle မောင်းထားဆဲပါ။ သူက လက်နဲ့ အဲဒီ screw ကို လှည့်ပြတော့ Rpm က အတက်အကျ ဖြစ်ပါတယ်။ တွေ့လား သူ့စက်ကောင်းတယ်ပေါ့။ Bridge ကမောင်းတော့ ဒီ unit ရဲ့ plunger အတက်အကျ မလုပ်လို့ Rpm မပြောင်းတာပါဆိုပြီး ပုတ်ထုတ်ဖို့ ကြိုးစားပါတယ်။ 
အဲဒီမှာ Pneumatic သမားက အတွေ့အကြုံလည်းရှိ ဆရာလည်းကျတော့ ပြောပါတယ်။ ဒီဟာက Emergency case မှာ လက်နဲ့ အတင်အချလုပ်တဲ့ screw တဲ့။ သာမန် အချိန်မှာ Screw ကို အနိမ့်ဆုံးချထားရမယ်။ Screw အနိမ့်ဆုံး အနေအထားနဲ့ Idle Rpm 450 ရှိရမယ် ပြောပါတယ်။ ပြောပြောဆိုဆို သူက အဲဒီ screw ကို လက်နဲ့ လှည့်ပြီး လျှော့ချလိုက်တော့ Idle speed က 220 လောက်ပဲ ကျန်ပါတော့တယ်။ အဲဒီတော့မှ သူ့ခွင် ရောက်လာတော့ ဘောလုံးကို အပီအပြင် ရိုက်ချတော့တာပေါ့။ တွေ့တယ်မဟုတ်လား မင်းတို့ စက်ဖက်က Idle speed ကို 450 ရအောင် တင်မထားဘဲ ဒီ screw နဲ့ တွန်းတင်ထားတော့ လေအား မြင့်လာပေမဲ့ booster က plunger ကို နောက်ထပ် ပိုမြင့်အောင် မတင်နိုင်တော့တာ လို့ ပြောပါတယ်။ စက်သမားကို Idle speed 450 ရအောင် တင်ဖို့ ပြောပါတယ်။ စက်အဖွဲ့ ခေါင်းဆောင်လည်း ညစ်သွားပါတယ်။ သူတို့က စက်အပိုင်း overhaul လုပ်ပေမဲ့ Governor ကို မကိုင်ရဲဘူးတဲ့။ Dock ဝင်တော့ Governor သမားက ဖြုတ်ယူသွားပြီး workshop မှာ service လုပ် စမ်းသပ်ပြီး ပြန်ပို့ပေးတာတဲ့။ သူတို့ ပြတဲ့ Linkage အပေါက်မှာ ပြန်တပ်ထားတာလို့ ပြောပါတယ်။ ဒီတော့ Governor ကို ဘယ်သူမှ မကိုင်ရဲဘူး။ တစ်ခုခု မှားရင် တာဝန် မခံနိုင်ကြဘူးလေ။ နောက်နေ့မှ Governor အဖွဲ့ခေါ်ပြီး idle speed ညှိကြဖို့ ဆုံးဖြတ်လိုက်ပါတယ်။
နောက်နေ့မှာ Governor အဖွဲ့၊ စက်အဖွဲ၊ လေသမားနဲ့ ဓာတ်သမားကျွန်တော်တို့ လေးဖွဲ့ပေါင်း ပြန်တက်ကြပါတယ်။ Governor သမားက အစက လက်မခံပါဘူး။ နောက်တော့ Super ရဲ့တိုက်တွန်းချက်နဲ့ Linkage အလျှော့အတင်းလုပ်ပြီး Idle speed 450 ရအောင် ညှိပေးပါတယ်။
ပြီးတာနဲ့ Bridge control နဲ့ Speed အတင်အချ လုပ်ကြည့်တော့ အဆင်ပြေသွားပါတယ်။ Speed 3 မှာ 720 rpm လောက်ရတော့ စက်ချုပ်နဲ့ သူကြီးလည်း ကျေနပ်သွားပါတယ်။ နောက်အင်ဂျင် တစ်လုံးကိုလည်း အဲဒီနည်းနဲ့ ညှိပြီး ဖြေရှင်းခဲ့ကြပါတယ်။ ဘောလီဘော ကစားပွဲက ဒီတော့မှ ပွဲပြတ်သွားပါတော့တယ်။ 
ဒီလို ဆင်တူတဲ့ စက်တွေနဲ့ ကြုံရင် စဉ်းစားနိုင်အောင် ပြောပြတာပါ။ 

ဝင်းအောင် (ပခုက္ကူ)
၂၀-၁၂-၂၀၂၀


No comments:

Post a Comment