Saturday 8 August 2020

Miscellaneous Equipment (7) - Windlass Problem

 

ခင်ဗျားတို့ Master Mind ဆိုတဲ့ ကစားနည်းလေး ကစားဖူးလား။ တစ်ဘက်က ဝှက်ထားတဲ့ အရောင် အစဉ် ၄ ခုကို ခန့်မှန်းရတာ။ ကိုယ်ခန့်မှန်းတဲ့ အပေါ်မူတည်ပြီး အရောင် မှန်တာ ဘယ်နှစ်ခု၊ နေရာမှန်တာ ဘယ်နှစ်ခုဆိုတဲ့ ရလဒ်သိရတယ်၊ နောက်ထပ် ခန့်မှန်း။ အဲလိုနဲ့ မဖြစ်နိုင်တာတွေပယ်၊ ဖြစ်နိုင်ချေတွေ ထည့်ပြီး ခန့်မှန်းတဲ့ အကြိမ်ရေ အနည်းဆုံးနဲ့  အဖြေရအောင် ထုတ်ရတာ။
အဲ ကိုယ့် ဆုံးဖြတ်ချက် မှားပြီး မပယ်သင့်တာ ပယ်လိုက်ရင်၊ လည်နေရော။ အဖြေက ဝေးသထက်ဝေးပေါ့။ အခုပြဿနာမှာလည်း မပယ်သင့်တာ ပယ်လိ​ု့ တော်တော် စဉ်းစားရခက်သွားခဲ့ဖူးတဲ့ ပြဿနာလေးပါ။
ဒီအကြောင်း ပြောရရင် ဇာတ်ရည်လည်အောင် ရာဇဝင် ခင်းရလိမ့်မယ်။ သင်္ဘောတစ်စီး Windless က ပြဿနာ ရှိလို့ တက်စစ်ပေးဖို့ ပြောပါတယ်။ အလုပ်အပ်တာက Maker Rep ကုမ္ပဏီက။ ဒီတော့ ကိုယ်က Maker ရဲ့ Rep အနေနဲ့ သွားစစ်ပေးရမယ်။ လိုအပ်တာ Maker က support လုပ်ပေးမယ်။ အကြံပေးမယ်။ အရမ်းကို အဆင်ပြေနေတာပေါ့။
ပထမ တစ်ကြိမ် တက်ကြည့်ပါတယ်။ Container သင်္ဘောပါ။ Winch က VFD Controlled motor သုံးထားပါတယ်။ VFD ကို Frequency Converter (FC) ဒါမှမဟုတ် inverter လို့ လည်း ခေါ်ကြပါတယ်။ စက်ချုပ်ပြောပြချက်အရ၊ ပထမ Winch 2 မှာ inverter ပျက်သွားတယ်။ သူတို့တွေ တစ်ခြား အဖွဲ့တစ်ခုနဲ့ Inverter လဲလိုက်တယ်။ သုံးလို့တော့ ရတယ် ပြဿနာ နှစ်ခု ကျန်နေတယ်။ 
၁) Winch က ရပ်လိုက်ရင် ချက်ချင်း မရပ်ဘူး။ ၃ စက္ကန့်လောက် ကြာမှ ရပ်သွားတယ်။ Anchor ချတာဆိုရင် Anchor ရဲ့ Weight နဲ့  ဆက်ကျသွားလို့ ဖမ်းမရတော့ဘူး။
၂) Mooring Winch mode(MW) နဲ့ Windlass Mode(WL) ကို Clutch position ပေါ်မူတည်ပြီး Direction ပြောင်းပြန် လည်ရမှာ မပြောင်းပဲ တစ်မျိုးထဲ လည်နေတယ်။ ဒီတော့ MW mode ဆိုရင် မှန်တယ်။ WL mode မှာ direction မှားနေတာပေါ့။ 
ကျွန်တော် တက်စစ်ကြည့်တော့ ဟို တစ်ဖွဲ့ လဲပေးလိုက်တဲ့ Inverter က အမျိုးအစားတူတယ်။ Model မတူဘူး။ ဘာကွာလဲ ကြည့်တော့ သူတို့ထည့်ပေးတဲ့ အမျိုးအစားက Brake Chopper Circuit မပါဘူး။ ဒီတော့ Brake Resistor ကို သုံးလို့ မရဘူး။ 
( Brake Chopper နဲ့ Brake Resistor အကြောင်း အသေးစိတ် သိချင်ရင် ဒီမှာ ဖတ် ကြည့်ပါ။
https://uwinaung.blogspot.com/2020/01/brake-chopper-and-brake-resistor.html)
 
ဒီ Winch Design မှာ Brake Resistor ကို သုံးပြီး Electrical နဲ့ brake အရင်လုပ်ပါတယ်။ ပြီးမှ Mechanical brake နဲ့ ဖမ်းတာပါ။ နောက်တစ်ခုက Direction ပြောင်းတဲ့ ပြဿနာကို စစ်ကြည့်တော့လည်း Clutch Limit switch ရဲ့ Signal က panel အထိ ရောက်လာတယ်။ အဲဒါကို PLC ကနေ တစ်ဆင့် inverter input မှာပေးထားတယ်။ ဒါကိုမှ inverter ထဲက Maker ရဲ့ program နဲ့ Control လုပ်ပြီး ပြောင်းပေးတာ။ ကျွန်တော် ကောင်းနေတဲ့ Winch 1 ရဲ့ Parameter တွေကို ဒီဘက်မှာ ကူးထည့်ကြည့်ပြီး စမ်းပါတယ်။
 
Parameter ကူးတာနဲ့ ပတ်သတ်ပြီး ကြားဖြတ် လေရှည်ချင်ပါသေးတယ်။ ဒီလို VFD module အကြီးတွေမှာ Front Display လုပ်ထားတဲ့ Portable Keypad တွေက Parameter တွေ တစ်ခုနဲ့ တစ်ခု ကူးလို့ရတဲ့ feature ရှိပါတယ်။ ကျွန်တော် လုပ်ဖူးတဲ့ Siemens ၊ Danfoss နဲ့ Vacon inverter တွေမှာ သုံးဖူးပါတယ်။ Inverter ရဲ့ internal parameter တွေကို Keypad Display Unit လေးထဲ ကူးထည့်။ ပြီးရင် အဲဒီ Keypad Display Unit ကို ဖြုတ်။ နောက် Inverter တစ်ခုမှာ ပြန်တပ်ပြီး ကူးထည့်ပေးတာပါ။
အဲလို ကူးကြည့်တော့၊ parameter တွေကို ကူးလို့ ရတယ်။ Maker ရဲ့ Control program ကို ကူးလို့ မရပါဘူး။ ဒါနဲ့ ပြဿနာ နှစ်ခုလုံးကို Maker ဆီက original inverter အသစ်လဲမှ ပြေလည်မယ်လို့ ပြောခဲ့ရပါတယ်။
နောက် အတော်လေးကြာတော့ inverter အသစ်ရောက်လာတဲ့ အချိန်မှာ ကျွန်တော် နေမကောင်းတာနဲ့ အစ်ကိုတစ်ယောက် တက်ပေးပါတယ်။ အဲဒီအခါ inverter အသစ်က အလုပ် မလုပ်ပါဘူး။ Winch က ရွေ့တယ်ဆိုရုံလေး slow motion နဲ့ လည်ပါတယ်တဲ့။ Output frequency ကလည်း 1 Hz လောက်ပဲ ထွက်ပါတယ်။ Motor Current ကလည်း 100A ကျော်ဆိုတော့ များနေပါတယ်။ ကောင်းတဲ့ Winch မှာ 50-80 A လောက်ပဲ ရှိတယ်ပြောပါတယ်။ ညဘက်ဆိုတော့ Maker ကလည်း သေချာ Support မလုပ်ပေးနိုင်တာမို့ Brake Chopper မပါတဲ့ inverter အဟောင်းကို ပြန်တပ် ခဲ့တယ် ဆိုပါတယ်။ အဲဒီ inverter အဟောင်းနဲ့ ကျတော့ လည်တဲ့ Speed က ပုံမှန်လိုပဲ မြန်တယ် ပြောပါတယ်။ Current လည်း မများဘူးတဲ့။

သင်္ဘော နောက်တစ်ခေါက် မလာခင် Maker နဲ့ အပြန်အလှန် ပြောဆိုပြီး ညွှန်ကြားချက်တွေ ယူရတာပေါ့။ ပြဿနာက Winch maker က Inverter ကို subcon ပြန်ပေးထားတာ။ ဒီတော့ inverter နဲ့ ပတ်သတ်တာ သူ မကျွမ်းကျင်ဘူး။ Inverter maker ဆီ တစ်ဆင့်ပြန်မေး ညွှန်ကြားချက် ပြန်ပေးဆိုတော့ သိပ် အလုပ်မတွင်ဘူး။ သူတို့ သံသယဖြစ်တာက Encoder မကောင်းဘူး ထင်တယ်တဲ့။ ဒါပေမဲ့ စဉ်းစားကြည့်တော့ Inverter အဟောင်းနဲ့က ဘာလို့ Speed မြန်ရတာလဲ။ Encoder မကောင်းရင် inverter အဟောင်းမှာလည်း နှေးရမှာပေါ့။ နောက်ပြီး ဒီမော်တာပဲ။ Inverter အဟောင်းမှာ Current ပုံမှန်ဆွဲတယ်ဆိုတော့ Mechanically jam ဖြစ်တာ မဖြစ်နိုင်တော့ဘူး။ စဉ်းစားရ ခက်ပါတယ်။ ဘာပဲဖြစ်ဖြစ် တက်ပြီး စစ်ကြည့်ရင် အဖြေ တစ်ခုခုတော့ ရမယ် ထင်ပါတယ်။

ကြားထဲမှာ Super ကုလားက အသံထွက်နေပြီ။ ပစ္စည်း အသစ် ဝယ်တပ်လည်း ​ပြဿနာက မပြေလည်ဘူး။ နောက်တစ်ခေါက် သေချာ ပြေလည်အောင် လုပ်ပေးဖို့ ပြောတာပေါ့။ 
ဒီလိုနဲ့ ၂ ပတ်အကြာ သင်္ဘောနောက်တစ်ခေါက် ဝင်လာတော့ ကျွန်တော်တက်ကြည့်ရပါတယ်။ သင်္ဘောကလည်း ညဘက်မှ ဝင်လာတယ်​။ နောက်နေ့ မနက် ၇ နာရီ မှာ ပြန်ထွက်မယ်တဲ့။  Super ကလည်း လိုက်ပြီး စောင့်ကြည့်နေပါတယ်။ Maker က ညွှန်ကြားချက် ၂ ခု ပေးလိုက်ပါတယ်။ ပထမတစ်ခုက inverter အသစ်လဲပြီး Power up လုပ်ရင် Parameter တွေ Keypad unit ထဲ ကူးထည့်မလားမေးလိမ့်မယ်။ ကူးမယ်လို့ ရွေးပေးပြီး စမ်းကြည့်ပါတဲ့။ မထူးခြားရင် ဒုတိယ ညွှန်ကြားချက်အရ Motor Control Parameter တွေထဲက တစ်ခုမှာ CL speed control mode အစား OL speed control mode နဲ့ ပြောင်းပြီး စမ်းကြည့်ပါတဲ့။ စမ်းကြည့်ပြီးရင် သူ့မူရင်းအတိုင်း CL Speed Control Mode ပြန်ထားဖို့ ရေးထားပါတယ်။ ဒါတော့ သိပ်နားမလည်ပါဘူး။ သူပြောတဲ့အတိုင်း လုပ်ကြည့်တာပေါ့လေ။
 
သင်္ဘောပေါ်ရောက်တော့ သင်္ဘောသားတွေ အကူအညီနဲ့ inverter အသစ် လဲလိုက်ပါတယ်။ Power on တဲ့အခါ  parameter တွေကို ကူးမလား မေးလာတော့ Keypad ထဲ ကူးဖို့ ရွေးပေးပြီး ဆက်သွားပါတယ်။ ပြီးတာနဲ့ Winch မောင်းပြီး စမ်းကြည့်တော့ မထူးပါဘူး။ Output frequently 1 Hz လောက်ပဲ ထွက်ပါတယ်။
ဒါနဲ့ ဒုတိယ ညွှန်ကြားချက် အရ Parameter တစ်ခုကို ပြင်ပေးလိုက်ပါတယ်။ Motor Control Parameter ထဲက “ CL Speed Control Mode” ဆိုတာကို  “ OL Speed Control Mode “ ပြောင်းလိုက်ပါတယ်။ ဘာအဓိပ္ပာယ်ဆိုတာတော့ မသိပါဘူး။ Maker ကလည်း ရှင်းမပြတော့ ညွှန်ကြားချက်အတိုင်း လိုက်လုပ်ပေးလိုက်တာပေါ့နော်။ စဉ်းစားမနေနဲ့။ ပြောင်းဆိုပြောင်း။
ပြီးတာနဲ့ Run ကြည့်တယ်။ ဪ ခုတော့ Winch က လည်သားဘဲ။ အမြင့်ဆုံး 42.5 Hz လောက်ထိ ရောက်တယ်။ 
Super က သဘောတော့ ကျနေပြီ။ နဂိုက လုံးဝ သုံးမရတာ အခုလောက်ဆို သုံးလို့ ရနိုင်တဲ့ သဘော ရှိပါတယ်။ ဒါထက် အရှိန် speed နည်းနည်းပိုပြီး တင်ပေးဖို့ ပြောပါတယ်။ Maker ရဲ့ ညွှန်ကြားချက်မှာ စမ်းပြီးရင် မူရင်း CL Speed Mode ပြန်ထားရမယ် ပြောထားတယ်။ အဲလို ပြန်ထားလိုက်တော့ မလည်တော့ဘူးလေ။ Maker ရဲ့ Rep အနေနဲ့ လုပ်ရတာဆိုတော့ သူတို့နဲ့ တိုင်ပင်ဦးမှ ဖြစ်မယ်။ ဒါနဲ့ Japan က Maker ဆီ ဖုန်းဆက်ပြီး အကျိုးအကြောင်း ပြောပြပါတယ်။ Japan က ဆရာက Inverter maker က ဟောင်ကောင်ကတဲ့။ သူတို့ အိပ်နေလောက်ပြီထင်တယ်တဲ့။ မနက်အစော သင်္ဘောထွက်မယ်ဆိုတော့၊ ဒါဆို အကျိုးအကြောင်း report ရေးပြီး ဆင်းခဲ့တဲ့။ ဒါနဲ့ ငါ တစ်ခြားနည်း တစ်ခုခုနဲ့ စမ်းကြည့်ရမလား မေးတော့၊ မင်းလုပ်ချင် လုပ်ကြည့်တဲ့။ ပြီးရင် service report မှာ အသေးစိတ် ရေးခဲ့လိုက်တဲ့။ 
ခက်နေပြီ။ ဒီအတိုင်း ဆင်းသွားရင် Super ကုလားက ခေါင်းပေါ်တက်ခုန်တော့မယ်။ ကိုယ်ကလည်း ဘာမှန်း မသိပဲ မထားခဲ့ချင်ဘူး။ ဒါနဲ့ ကိုယ့်ဘာသာ စမ်းပြီး အဖြေရှာဖို့ လုပ်ပါတယ်။ Drawing အရ ဒီ Winch တွေရဲ့ ဒီဇိုင်းမှာ Backup Control စနစ် ရှိပါတယ်။ Winch 2 ကို Inverter 1 နဲ့ မောင်းဖို့၊ Winch 1 ကို inverter 2 နဲ့ ပြောင်းမောင်းဖို့ Procedure ရှိပါတယ်။ အဲဒီနည်းနဲ့  ပြဿနာကို တစ်ပိုင်းစီ ခွဲကြည့်တာပေါ့။ Motor / winch ဘက်က ဖြစ်တာလား။ Inverter ဘက်က ဖြစ်တာလား သိရအောင်ပါ။ inverter က အသစ်ဆိုတော့ ဖြစ်မယ်ဆိုရင် Parameter / setting တွေ ကြောင့် ဖြစ်မလား မသိ။
သူ့ အညွှန်းအတိုင်း Breaker တွေ ခလုတ်တွေ ပိတ်တန်တာပိတ်၊ နှိပ်တန်တာ နှိပ်ပြီး Control ဟိုဘက် ဒီဘက် ပြောင်း စမ်းပါတယ်။ ဒီ inverter 2 (အသစ်) နဲ့ Winch  1 ကို မောင်း စမ်းတော့ ကောင်းနေပါတယ်​။ Speed နဲ့ Current က ပုံမှန်ပါ။ နောက် Inverter 1 ( အဟောင်း ၊ သုံးလက်စ အကောင်း) နဲ့ Winch 2 ကို စမ်းတဲ့အခါ Output 1 Hz လောက်ပဲ ထွက်ပြီး ရွေ့ရုံလေး ရွေ့ပါတယ်။
ဒါဆို အဖြေသိပြီပေါ့။ Winch 2 Encoder မကောင်းလို့ဆိုတာ သေချာ သွားပြီ။ ဒီတော့မှ ပေါက်ဖေါ်လုပ်ပြီး ပြန်စဉ်းစားကြည့်တော့ စောစောက OL mode မှာ လည်တယ် ဆိုတာက Encoder မသုံးတဲ့ Mode ဖြစ်မယ်။ OL ဆိုတာ Open Loop Speed Control mode ဖြစ်နိုင်ပါတယ်။ CL က Closed Loop ပေါ့။ ခုမှ ရှင်းသွားပါတယ်။ Super ကို အကျိုးအကြောင်း ရှင်းပြ ရပါတယ်။ Encoder လဲဖို့ လိုတယ်ပေါ့။ သူကမေးတယ်။ Encoder မကောင်းရင် ဘာလို့ inverter အဟောင်းမှာ မောင်းလို့ ရတာလဲတဲ့။ Inverter အဟောင်းမှာလည်း OL ( Open Loop) Mode နဲ့ မောင်ထားတာ ဖြစ်နိုင်တဲ့အကြောင်း ရှင်းပြလိုက်တော့ Super က လက်ခံပါတယ်။ 
အခု encoder အသစ်မရခင် Inverter အသစ်ကို Open loop နဲ့ မောင်းလို့ ရအောင် လုပ်ပေးခဲ့ဖို့ ပြောပါတယ်။ နောက်ပြီး လက်ရှိ Speed ထက် နည်းနည်း ပိုတင်လို့ ရအောင် လုပ်ပေးခိုင်းပါတယ်။ ဒါနဲ့ Parameter စာရင်းမှာ ရှာဖွေပြီး Max frequency ကို ပြောင်းကြည့်ပြီး Run တော့ အဆင်ပြေပါတယ်။ Brake resistor လည်း အလုပ် လုပ်ပါတယ်။ Encoder အသစ်ရမှ တစ်ခေါက် ပြန်တက်ဖို့ စီစဉ်ခဲ့ပါတယ်။

ပြန်ကြည့်ရင်တော့ သူတို့ တပ်ထားတဲ့ Inverter မှာ Brake Resistor မလုပ်တာရယ် Direction ရယ်က လွဲရင် Speed နဲ့ Operation လုပ်နေတာပဲဆိုတော့ Motor နဲ့ Encoder အပိုင်းကို ကောင်းတယ်လို့ ယူဆမိတဲ့ အတွက် ရေလိုက်လွဲနေခဲ့တာပါ။ (Open Loop Mode နဲ့  မောင်းလို့ ရမှန်း မသိခဲ့တာလည်း ပါ ပါတယ်) အမှန်တော့ Inverter cross control နည်းနဲ့ အလွယ်တကူ စစ်ကြည့်နိုင်တယ်ဆိုတာလည်း သတိထားကြဖို့ ရေးလိုက်ခြင်း ဖြစ်ပါတယ်။

ဝင်းအောင် (ပခုက္ကူ)
၈-၈-၂၀၂၀

No comments:

Post a Comment