Thursday 25 January 2018

Winch (3) - Cannot Operate


[Zawgyi]
တစ္ခါတေလ မသိတဲ့သူကို ရွင္းျပရတာ ခက္ပါတယ္။ ကိုယ့္ရပ္တည္ခ်က္ကို ဦးစားေပးရမလား customer first ဆိုတာေနာက္ လိုက္ရမလား ဆုံးျဖတ္ရ ခပ္ခက္ခက္။
ျပႆနာက Mooring Winch အလုပ္မလုပ္ဘူး ေျပာပါတယ္။ Port နဲ႔ Stbd winch ႏွစ္စုံမွာ Stbd ဘက္က တစ္ခုက မေကာင္းတာပါ။ 
စက္ခ်ဳပ္အပါအဝင္ Crew အမ်ားစုက အင္ဒို ေတြပါ။ ေနာက္ၿပီး ဓာတ္ႀကိဳးလည္း မရွိဘူး။ ေမးၾကည့္ေတာ့ Control ကေန Command ေပးတာ အဆင့္ ၃ ခုလုံးမွာ ဘယ္အဆင့္မွ မရဘူးေျပာပါတယ္။ Forward/ Reverse ဘယ္ဘက္မွ မရပါဘူးတဲ့။ သြားၾကည့္ေတာ့ Main Deck ေပၚမွာ Control lever နဲ႔ ေအာက္ဘက္ အခန္းမွာ Control panel ရွိပါတယ္။

Drawing ေတာင္းေတာ့ ေဟာင္းႏြမ္း ေဆြးေျမ႕ၿပီး ေခါက္႐ိုးကေန ျပတ္လုလု ျဖစ္ေနတဲ့ ရတနာ ေျမပုံေလး ထုတ္လာေပးပါတယ္။ အဲဒီစာရြက္ကို copy ကူးခိုင္းၿပီး ယူခဲ့ပါတယ္။
Panel ေရာက္ေတာ့ ထုံးစံအတိုင္း အဝင္ power, Control power, fuse အဲဒါေတြတိုင္းၾကည့္ပါတယ္။ Drawing အရ Motor က 9 pin double winding type ပါ။ Simple Star-delta ကို Timer နဲ႔ သြားတာမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ Step 1 မွာ Y (star), Step 2 မွာ Y-Y ( parallel star), Step 3 မွာ Delta လို႔ျပထားပါတယ္။ Main MC ၂ ခု ျဖစ္တဲ့ KM1 နဲ႔ KM2 က forward / reverse ေျပာင္းတာပါ။ KM 7 က Brake coil အတြက္ျဖစ္ၿပီး KM 3 - KM6 က Star-Delta Logic ေတြ လုပ္ေပးတာပါ။ Motor ဆီကို ႀကိဳး ၉ ေခ်ာင္း ဝင္သြားတာျပၿပီး internal connection မျပထားပါဘူး။
ပထမ Control ပိုင္းကို စစ္ၾကည့္ခ်င္တာနဲ႔ တစ္ေယာက္ကို အေပၚက ေမာင္းခိုင္းပါတယ္။ Walkie Talkie နဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး ေအာက္ဘက္က panel မွာ ေစာင့္ၾကည့္ပါတယ္။ Step 1, 2, 3, (fwd / rev ) လုပ္ၾကည့္ၿပီး MC ေတြ အလုပ္လုပ္တာ ေစာင့္ၾကည့္ပါတယ္။ အေပၚက drum ကေတာ့ ဘယ္ အဆင့္မွာမွ မလည္ဘူး ေျပာပါတယ္။ ပထမ  Brake coil ရဲ႕ MC KM7 ကို သတိထားၾကည့္ေတာ့ အဆင့္တိုင္းမွာ ဆြဲေနပါတယ္။ ျပန္ရပ္ခိုင္းၿပီး Brake coil ကို ohm တိုင္းၾကည့္ေတာ့လည္း ေကာင္းေနပါတယ္။ အေပၚမွာ Mechanical hard brake ကလည္း lock လုပ္မထားပါဘူး။ စက္-၂ ေျပာတာက Drum လည္း jam ျဖစ္မေနဘူး လို႔ဆိုပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခါ operate လုပ္ခိုင္းၿပီး step တစ္ခုစီရဲ႕ MC ေတြ မွန္မွန္ကန္ကန္ အလုပ္ လုပ္၊မလုပ္ရယ္ ၾကည့္ပါတယ္။ အဝင္အထြက္ power တိုင္းၾကည့္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ Main contactor တစ္ခုျဖစ္တဲ့ KM1 က ကပ္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ Energize position မွာ ျပန္မကြာေတာ့ဘူး။ သူျပန္မကြာေတာ့ အျပန္အလွန္ interlock လုပ္ထားတဲ့ reverse MC KM2 ကလည္း အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့။ Power ေတြပိတ္ၿပီး တိုင္းေတာ့ contact သုံးခုမွာ ႏွစ္ခုက အၿမဲထိေနပါတယ္။ တစ္ခုက လြတ္ေနပါတယ္။ က်န္တဲ့ MC ေတြကေတာ့ သူအဆင့္နဲ႔သူ မွန္မွန္ကန္ကန္ လုပ္ေနပါတယ္။
စက္-၂ ကို ေမးၾကည့္ေတာ့ အပိုပစၥည္းမရွိဘူးေျပာပါတယ္။ အေဟာင္း တစ္စုံ ထုတ္လာေပးတာကလည္း Ampere rating နည္းေနပါတယ္။ ေကာင္းမေကာင္းလည္း မေသခ်ာပါဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တစ္ခု သတိရလိုက္တာက 3 phase motor မွာ 1 phase out ယင္ motor ေလာင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ Magnetic Contactor မေကာင္းဘူး ေျပာၿပီး လဲတဲ့အခ်ိန္မွ Motor ပါ မေကာင္းတာဆိုယင္ မစစ္ခဲ့မိတဲ့ ကိုယ့္အမွား ျဖစ္ဦးမယ္။ ဒီေတာ့ motor coil ေတြကို တိုင္းၾကည့္ပါတယ္။ Terminal ကေန အယင္တိုင္းၾကည့္ေတာ့ coil ႏွစ္ခုက open ျပေနပါတယ္။ ေသခ်ာေအာင္ motor terminal box  ဖြင့္ၿပီး တိုင္းဖို႔ လုပ္ပါတယ္။ အေရးထဲ မိုးက သည္းသည္းမဲမဲ ရြာေနလို႔ ေစာင့္ရပါေသးတယ္။
မိုးတိတ္ေတာ့ motor terminal box ဖြင့္လိုက္ယင္ဘဲ ေညႇာ္နံ႔က ေထာင္းကနဲ ထြက္လာပါတယ္။ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ terminal တစ္ခုက ေလာင္ထားတဲ့အရာ မဲေနပါတယ္။ Coil resistance တိုင္းၾကည့္ေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ႏွစ္ကြိဳင္ ေလာင္သြားတာပါ။ ဒီလို 9 pin (သို႔) 12 pin terminal motor ေတြကို double winding motor ေတြလို႔ ေခၚပါတယ္။ ပုံမွန္ 3 phase motor ေတြမွာ coil (winding) ၃ ခုပါယင္ ဒီလို Motor ေတြမွာ coil ေျခာက္ခုပါ ပါတယ္။ 3 phase ႏွစ္စုံေပါ့။ ဒီအေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ post တစ္ခုမွာ ေရးဖူးပါတယ္။
အခု motor ေလာင္ေနၿပီဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာမွ ဆက္မလုပ္ေတာ့ဘဲ report ေရးၿပီး ျပန္ခဲ့ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။ စက္ခ်ဳပ္ကို ေျပာျပေတာ့ ေမာ္တာေလာင္တာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး ေျပာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မလာခင္ MC ကို screw driver နဲ႔ ထိုးၾကည့္ေတာ့ Motor လည္ေသးတယ္တဲ့။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ တတ္ႏိုင္သမွ် ရွင္းျပရပါတယ္။ Double winding ဆိုေတာ့ တစ္စုံ ေလာင္ေနေပမဲ့ က်န္တဲ့ တစ္စုံ ေကာင္းေနေသးယင္ လည္ႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္း။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ design မွာ ႏွစ္စုံေပါင္းၿပီး Star-delta လည္ပတ္အား ( current / torque ) မတူတာေတြ တြက္ၿပီး ဆင္ထားတာဆိုေတာ့ ျပန္ပတ္ဖို႔ တိုက္တြန္းတဲ့ အေၾကာင္း၊ လက္ေတြ ေလာင္ထားတဲ့ terminal box ကိုျပၿပီး ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။ KM1 လည္း rating မွန္တာ လဲရမယ္။ Motor လည္း ျပန္ပတ္၊ ဒါမွမဟုတ္ အသစ္လဲရမယ္လို႔ report မွာေရးခဲ့ပါတယ္။ စက္ခ်ဳပ္က အင္တင္တင္နဲ႔ လက္မွတ္ထိုးေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒါနဲ႔ဘဲ ျပန္ဆင္း လာခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ တစ္ပတ္ေလာက္ၾကာေတာ့ ႐ုုံးကို super က ဖုန္းဆက္လာပါတယ္။ Motor ေလာင္တာ မဟုတ္တဲ့အေၾကာင္း၊ MC လဲၿပီး Winch က သုံးလို႔ ရတဲ့အေၾကာင္း၊ လာျပင္တဲ့ Technician ေတြ ဘယ္ေလာက္ ညံ့ဖ်င္းေၾကာင္း စသျဖင့္ေပါ့။ ဒါနဲ႔ boss ကေမးေတာ့ ေျဖရွင္းခ်က္ေတြ ထုတ္ျပရပါေတာ့တယ္။ Coil ႏွစ္စုံမွာ တစ္စုံ ေလာင္ေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕ Step ေတြမွာ လည္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ Step ေတြမွာ လည္မွာ မဟုတ္တဲ့အေၾကာင္း ေျပာျပရပါတယ္။ Double winding motor ရဲ႕သဘာဝကို ႀကိဳးစား ရွင္းျပရပါတယ္။
တစ္ခါတေလ မသိတဲ့သူကို ရွင္းျပရတာ ခက္ပါတယ္။ ကိုယ့္ရပ္တည္ခ်က္ကို ဦးစားေပးရမလား customer first ဆိုတာေနာက္ လိုက္ၿပီး သူ႔အႀကိဳက္ အကုန္အက် သက္သက္သာသာနဲ႔ လည္ၿပီးေရာ လုပ္ေပးရမလား ဆုံးျဖတ္ရ ခပ္ခက္ခက္။


[Unicode]
တစ်ခါတလေ မသိတဲ့သူကို ရှင်းပြရတာ ခက်ပါတယ်။ ကိုယ့်ရပ်တည်ချက်ကို ဦးစားပေးရမလား customer first ဆိုတာနောက် လိုက်ရမလား ဆုံးဖြတ်ရ ခပ်ခက်ခက်။
ပြဿနာက Mooring Winch အလုပ်မလုပ်ဘူး ပြောပါတယ်။ Port နဲ့ Stbd winch နှစ်စုံမှာ Stbd ဘက်က တစ်ခုက မကောင်းတာပါ။
စက်ချုပ်အပါအဝင် Crew အများစုက အင်ဒို တွေပါ။ နောက်ပြီး ဓာတ်ကြိုးလည်း မရှိဘူး။ မေးကြည့်တော့ Control ကနေ Command ပေးတာ အဆင့် ၃ ခုလုံးမှာ ဘယ်အဆင့်မှ မရဘူးပြောပါတယ်။ Forward/ Reverse ဘယ်ဘက်မှ မရပါဘူးတဲ့။ သွားကြည့်တော့ Main Deck ပေါ်မှာ Control lever နဲ့ အောက်ဘက် အခန်းမှာ Control panel ရှိပါတယ်။ Drawing တောင်းတော့ ဟောင်းနွမ်း ဆွေးမြေ့ပြီး ခေါက်ရိုးကနေ ပြတ်လုလု ဖြစ်နေတဲ့ ရတနာ မြေပုံလေး ထုတ်လာပေးပါတယ်။ အဲဒီစာရွက်ကို copy ကူးခိုင်းပြီး ယူခဲ့ပါတယ်။
Panel ရောက်တော့ ထုံးစံအတိုင်း အဝင် power, Control power, fuse အဲဒါတွေတိုင်းကြည့်ပါတယ်။ Drawing အရ Motor က 9 pin double winding type ပါ။ Simple Star-delta ကို Timer နဲ့ သွားတာမျိုး မဟုတ်ပါဘူး။ Step 1 မှာ Y (star), Step 2 မှာ Y-Y ( parallel star), Step 3 မှာ Delta လို့ပြထားပါတယ်။ Main MC ၂ ခု ဖြစ်တဲ့ KM1 နဲ့ KM2 က forward / reverse ပြောင်းတာပါ။ KM 7 က Brake coil အတွက်ဖြစ်ပြီး KM 3 - KM6 က Star-Delta Logic တွေ လုပ်ပေးတာပါ။ Motor ဆီကို ကြိုး ၉ ချောင်း ဝင်သွားတာပြပြီး internal connection မပြထားပါဘူး။ ပထမ Control ပိုင်းကို စစ်ကြည့်ချင်တာနဲ့ တစ်ယောက်ကို အပေါ်က မောင်းခိုင်းပါတယ်။ Walkie Talkie နဲ့ ဆက်သွယ်ပြီး အောက်ဘက်က panel မှာ စောင့်ကြည့်ပါတယ်။ Step 1, 2, 3, (fwd / rev ) လုပ်ကြည့်ပြီး MC တွေ အလုပ်လုပ်တာ စောင့်ကြည့်ပါတယ်။ အပေါ်က drum ကတော့ ဘယ် အဆင့်မှာမှ မလည်ဘူး ပြောပါတယ်။ ပထမ  Brake coil ရဲ့ MC KM7 ကို သတိထားကြည့်တော့ အဆင့်တိုင်းမှာ ဆွဲနေပါတယ်။ ပြန်ရပ်ခိုင်းပြီး Brake coil ကို ohm တိုင်းကြည့်တော့လည်း ကောင်းနေပါတယ်။ အပေါ်မှာ Mechanical hard brake ကလည်း lock လုပ်မထားပါဘူး။ စက်-၂ ပြောတာက Drum လည်း jam ဖြစ်မနေဘူး လို့ဆိုပါတယ်။
နောက်တစ်ခါ operate လုပ်ခိုင်းပြီး step တစ်ခုစီရဲ့ MC တွေ မှန်မှန်ကန်ကန် အလုပ် လုပ်၊မလုပ်ရယ် ကြည့်ပါတယ်။ အဝင်အထွက် power တိုင်းကြည့်ပါတယ်။ အဲဒီမှာ Main contactor တစ်ခုဖြစ်တဲ့ KM1 က ကပ်နေတာ တွေ့ရပါတယ်။ Energize position မှာ ပြန်မကွာတော့ဘူး။ သူပြန်မကွာတော့ အပြန်အလှန် interlock လုပ်ထားတဲ့ reverse MC KM2 ကလည်း အလုပ်မလုပ်နိုင်တော့ဘူးပေါ့။ Power တွေပိတ်ပြီး တိုင်းတော့ contact သုံးခုမှာ နှစ်ခုက အမြဲထိနေပါတယ်။ တစ်ခုက လွတ်နေပါတယ်။ ကျန်တဲ့ MC တွေကတော့ သူအဆင့်နဲ့သူ မှန်မှန်ကန်ကန် လုပ်နေပါတယ်။
စက်-၂ ကို မေးကြည့်တော့ အပိုပစ္စည်းမရှိဘူးပြောပါတယ်။ အဟောင်း တစ်စုံထုတ်လာပေးတာကလည်း Ampere rating နည်းနေပါတယ်။ ကောင်းမကောင်းလည်း မသေချာပါဘူး။ အဲဒီအချိန်မှာ တစ်ခု သတိရလိုက်တာက 3 phase motor မှာ 1 phase out ယင် motor လောင်နိုင်ပါတယ်။ ဒီတော့ Magnetic Contactor မကောင်းဘူး ပြောပြီး လဲတဲ့အချိန်မှ Motor ပါ မကောင်းတာဆိုယင် မစစ်ခဲ့မိတဲ့ ကိုယ့်အမှား ဖြစ်ဦးမယ်။ ဒီတော့ motor coil တွေကို တိုင်းကြည့်ပါတယ်။ Terminal ကနေ အယင်တိုင်းကြည့်တော့ coil နှစ်ခုက open ပြနေပါတယ်။ သေချာအောင် motor terminal box  ဖွင့်ပြီး တိုင်းဖို့ လုပ်ပါတယ်။ အရေးထဲ မိုးက သည်းသည်းမဲမဲ ရွာနေလို့ စောင့်ရပါသေးတယ်။
မိုးတိတ်တော့ motor terminal box ဖွင့်လိုက်ယင်ဘဲ ညှော်နံ့က ထောင်းကနဲ ထွက်လာပါတယ်။ ကြည့်လိုက်တော့ terminal တစ်ခုက လောင်ထားတဲ့အရာ မဲနေပါတယ်။ Coil resistance တိုင်းကြည့်တော့ သေချာပါတယ်။ နှစ်ကွိုင် လောင်သွားတာပါ။ ဒီလို 9 pin (သို့) 12 pin terminal motor တွေကို double winding motor တွေလို့ ခေါ်ပါတယ်။ ပုံမှန် 3 phase motor တွေမှာ coil (winding) ၃ ခုပါယင် ဒီလို Motor တွေမှာ coil ခြောက်ခုပါ ပါတယ်။ 3 phase နှစ်စုံပေါ့။ ဒီအကြောင်း ကျွန်တော် post တစ်ခုမှာ ရေးဖူးပါတယ်။
အခု motor လောင်နေပြီဆိုတော့ ကျွန်တော်တို့ ဘာမှ ဆက်မလုပ်တော့ဘဲ report ရေးပြီး ပြန်ခဲ့ဖို့ ဆုံးဖြတ်လိုက်ပါတယ်။ စက်ချုပ်ကို ပြောပြတော့ မော်တာလောင်တာ မဖြစ်နိုင်ဘူး ပြောပါတယ်။ ကျွန်တော်တို့ မလာခင် MC ကို screw driver နဲ့ ထိုးကြည့်တော့ Motor လည်သေးတယ်တဲ့။ ဒါနဲ့ ကျွန်တော် တတ်နိုင်သမျှ ရှင်းပြရပါတယ်။ Double winding ဆိုတော့ တစ်စုံ လောင်နေပေမဲ့ ကျန်တဲ့ တစ်စုံ ကောင်းနေသေးယင် လည်နိုင်တဲ့ အကြောင်း။ ဒါပေမဲ့ သူ့ design မှာ နှစ်စုံပေါင်းပြီး Star-delta လည်ပတ်အား ( current / torque ) မတူတာတွေ တွက်ပြီး ဆင်ထားတာဆိုတော့ ပြန်ပတ်ဖို့ တိုက်တွန်းတဲ့ အကြောင်း၊ လက်တွေ လောင်ထားတဲ့ terminal box ကိုပြပြီး ရှင်းပြခဲ့ပါတယ်။ KM1 လည်း rating မှန်တာ လဲရမယ်။ Motor လည်း ပြန်ပတ်၊ ဒါမှမဟုတ် အသစ်လဲရမယ်လို့ report မှာရေးခဲ့ပါတယ်။ စက်ချုပ်က အင်တင်တင်နဲ့ လက်မှတ်ထိုးပေးလိုက်ပါတယ်။ ဒါနဲ့ဘဲ ပြန်ဆင်း လာခဲ့ပါတယ်။
နောက် တစ်ပတ်လောက်ကြာတော့ ရုုံးကို super က ဖုန်းဆက်လာပါတယ်။ Motor လောင်တာ မဟုတ်တဲ့အကြောင်း၊ MC လဲပြီး Winch က သုံးလို့ ရတဲ့အကြောင်း၊ လာပြင်တဲ့ Technician တွေ ဘယ်လောက် ညံ့ဖျင်းကြောင်း စသဖြင့်ပေါ့။ ဒါနဲ့ boss ကမေးတော့ ဖြေရှင်းချက်တွေ ထုတ်ပြရပါတော့တယ်။ Coil နှစ်စုံမှာ တစ်စုံ လောင်တော့ တစ်ချို့ Step တွေမှာ လည်နိုင်ပါတယ်။ တစ်ချို့ Step တွေမှာ လည်မှာ မဟုတ်တဲ့အကြောင်း ပြောပြရပါတယ်။ Double winding motor ရဲ့သဘာဝကို ကြိုးစား ရှင်းပြရပါတယ်။
တစ်ခါတလေ မသိတဲ့သူကို ရှင်းပြရတာ ခက်ပါတယ်။ ကိုယ့်ရပ်တည်ချက်ကို ဦးစားပေးရမလား customer first ဆိုတာနောက် လိုက်ပြီး သူ့အကြိုက် အကုန်အကျ သက်သက်သာသာနဲ့ လည်ပြီးရော လုပ်ပေးရမလား ဆုံးဖြတ်ရ ခပ်ခက်ခက်။

No comments:

Post a Comment